گروه زبان انگلیسی متوسطه دوم آذربایجان غربی

پایگاه اطلاع رسانی
گروه زبان انگلیسی متوسطه دوم آذربایجان غربی

هدف وبلاگ حاضر ارائه ی گزارش در مورد فعالیت های انجام گرفته توسط گروه زبان انگلیسی متوسطه ی دوم استان آذربایجان غربی، اطلاع رسانی در مورد برنامه های گروه و نیز آگاه سازی گروههای مناطق از موارد مورد انتظار در طی سال تحصیلی می باشد.

طبقه بندی موضوعی

نظر درباره ی برنامه ی درسی ملی

سه شنبه, ۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۷ ب.ظ

تبیین برنامه درسی ملی  در حوزه یادگیری زبانهای خارجی را مطالعه کردم. در بازدیدهای که از مدارس داشتم آن را با همکاران به بحث و تبادل نظر گذاشتم و مقاله ای تحت عنوان بررسی دلایل ناکامی دانش آموزان متوسطه شهرستان سردشت در یادگیری زبان انگلیسی را در همین راستا تدوین کردم.  در برنامه درسی ملی  نکاتی وجود دارد که به بعضی از آنها اشاره می کنیم.  

1. در برنامه درسی ملی مطالب به صورت کلی  بیان شده و برای رسیدن به اهدافی که بیان کرده  راهکارهای مناسبی را ارایه ننموده است. مثلا در قسمتی از آن می خوانیم "در سطح دوم متوسطه، متربیان باید بتوانند متن هایی در حد متوسط را بخوانند و مفاهیم آن ها را دریابند. در ضمن توانایی نوشتن ، در حد یک مقاله کوتاه ، به زبان خارجی نیز در آنها تقویت شود." و آنچه ما در واقعیت می بینیم چیز دیگری است و دانش آموزان بعد از پایان دوره متوسطه از  توانایی ارتباط در زبان انگلیسی و مخصوصا در  نوشتن  ضعیف عمل می کنند.

2. در برنامه درسی ملی فقط از آموزش متربیان سخن گفته و از آموزش مربیان حرفی به میان نیاورده ، بنده پارسال که به عنوان مدرس زبان انگلیسی پایه دهم در خدمت همکاران عزیزم بودم به باور آنها دوره های بازآموزی جدی و مداوم یک نیاز و حتی یک ضرورت است.

3. همچنانکه در مقاله نیز بدان اشاره کردم یکی از دلایل علل ناکامی دانش آموزان در یایگیری زبان انگلیسی تخصیص ساعاتی اندک به تدریس این درس در مدارس است که کاش در برنامه درسی ملی برای جبران این کمبود راهکارهای مناسبی پیشنهاد می شد.

4. در مهارتهای زبان آموزی آشنایی با فرهنگ زبان مقصد به عنوان یک اصل مهمی در پیشرفت زبان آموزی به شمار می رود ما می توانیم ضمن حفظ اصول و پایبندی به فرهنگ اصیل و غنی ایران اسلامی ، دانش آموزانمان را با فرهنگ سخنگویان زبان انگلیسی آشنا کنیم.

5. کتابهای جدیدالتالیف که متناسب با برنامه درسی ملی نگاشته شده اند علیرغم ضعف هایی که دارند یک گام مهم و رو به جلو در راستای یادگیری بهتر زبان انگلیسی قلمداد می شوند امیدواریم در ویراشهای بعدی شاهد برطرف کردن این کاستی ها باشیم.

6. تا نگرشها و باورهایمان را نسبت به یادگیری زبان انگلیسی تغییر ندهیم و انگیزه دانش آموزان از استفاده ابزاری از زبان آموزی به انگیزه یکپارچه تغییر نکند یادگیری زبان انگلیسی دشوار خواهد بود .

در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای همکاران عزیزامیدوارم بتوانیم  با همدلی و همفکری یکدیگر گامهای فراتری را برداریم تا شاهد پیشرفت روز افزون فرزندان این مرز و بوم در تمامی عرصه های علم و دانش باشیم.  


احسان آقایی   

  • گروه زبان متوسطه دوم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.