اقدام پژوهی
چگونه خلاقیت آموزشی موسسه های زبان را به مدارس بیاوریم؟
معصومه صمدی اوصالو
چکیده:
همگام با سرعت در حال رشد خلاقیت و نوآوری های آموزش زبان به ویژه ظهور روش ارتباطی آموزش زبان٬ بسیاری از مدارس زبان با بازاندیشی آموزش و پرورش خود٬ برای گنجاندن فعالیت های ارتباطی، وزمینه ی شخصیسازی شده به شیوه های سنتی خود، به روز رسانی شده اند. با این حال، مدارس ایرانی در این زمینه آهسته پیش رفته اند. از این رو، هدف عمده ی پژوهش حاضر برداشتن گامی در پر کردن شکاف بین نظریه های آموزشی نو ظهور و تحقق عملی آنها در دبیرستانها است. در این رابطه٬ مطالعه ی حاضر تحت یک چارچوب ترکیبی به بررسی اثرات احتمالی ترکیب اصول ارتباطی شخصی سازی شده به خصوص فعالیت های ارتباطی به برنامه درسی سنتی موجود در دبیرستانها می پردازد. برای این منظور، 240 نفر 15-18 ساله از 3 پایه ی دبیرستان (یعنی، پایه 1، 2 و 3) به 6 گروه آزمایش و شاهد تقسیم بندی شده اند تا به این اقدام پژوهی چهره ی یک مطالعه نیمه تجربی ببخشد. قبل از اجرای کار، به منظور همگن سازی شرکت کنندگان٬ 3 آزمون پایا و بر گرفته از برنامه درسی مدرسه برای هر سطح مجزا در میان شرکت کنندگان توزیع شد. سپس٬ شرکت کنندگان تجربی، طی ده جلسه به طول یک ساعت و نیم آموزشی را دریافت کردند که در طی آن برخی از فعالیت های ارتباطی قابل اجرا به تمرینات سنتی موجود در کتاب های درسی دبیرستان افزوده شده بود. هدف از این اقدام نه تدوین یک روش جدید به معنای حقیقی آن بلکه اسقرار یک روش ترکیبی به منظور افزایش توانایی ارتباطی بوده است. علاوه بر این، بهمنظور تعقیب تغییر احتمالی درنگرش گروه های تجربی در واکنش به برنامه ی اجرا شده، نظرات آنها از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته، جمع آوری شد. در نتیجه، داده های کیفی با داده های کمی همراه شدند تا منجر به ارائه نتایج قابل اطمینان تر شود. مجموعه ای از آزمون های تجزیه و تحلیل تی - تست از آزمون های پایایی نتایج قابل توجهی را به همراه داشت که موافق برنامه ی اجرا شده در این مطالعه بود. افزایش انگیزه و نگرش مثبت نسبت به روش خاص دنبال شده در این مطالعه از نتایج این پژوهش بود. امیدوارم تغذیه کلاس درس با این یافته ها منجر به تشویق معلمان و دانش آموزان در استقبال از اصول ارتباطی برای ایجاد کلاسهای زبان پربار تر و جالب تر در دبیرستان ها شود.
واژه های کلیدی
روش ترکیبی، برنامه درسی زبان انگلیسی دبیرستان، فعالیت های ارتباطی شخصی سازی شده
برای دریافت مقاله اینجا کلیک کنید.
- ۹۶/۰۹/۰۷
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.