خلاصه ای از شیوه نامه و مراحل نوشتن طرح درس
خلاصه ای از شیوه نامه و مراحل نوشتن طرح درس
محاسن نوشتن طرح درس:
1. پیش بینی وسایل مورد نیاز
2. تتنظیم اوقات کلاس
3. پیش برد منطقی و به ترتیب فعالیتها
مراحل نوشتن طرح درس
مشخصات کلی شامل: نام درس ، موضوع درس ، مدت جلسه ، شماره طرح درس، نام مدرسه،
تعداد دانش آموزان ، نام کلاس ، دوره تحصیلی ، نام معلم و تاریخ
مشخص کردن اهداف شامل : کلی ، جزئی و رفتاری
اهداف کلی : به طور کلی چه انتظاری از فراگیر پس از تدریس داریم.
اهداف جزئی : جزئیاتی درباره اهداف کلی که آنها را شرح دهد
اهداف رفتاری : رفتار یا حرکات قابل مشاهدهو سنجش که از طریق آن معلوم می شود هدف کلی عاید شده یا خیر.
وسایل آموزشی که با معیارهای زیر انتخاب می شود:
1. اهداف آموزشی 2. ویزگی مخاطبان 3. روشهای آموزشی 4. جذابیت رسانه 5. عملی بودن و سهولت کاربرد
روش تدریس
اقدامات پیش از تدریس
شامل : حضور و غیاب ، اطمینان از سلامتی دانش آموزان و بررسی تکالیف
*این قسمت نباید زیاد طولانی باشد.
ارزشیابی تشخیصی
یعنی مطمئن شویم دانش آموزان مطالب در س قبل بویژه آنها که پیش نیاز بحث جدید است را آموخته اند.
آماده سازی
معرفی ضمنی و غیر مستقیم موضوع پیش از تدریس و ایجاد علاقه به یادگیری مطالب جدید.
ارایه درس
اصلی ترین قسمت طرح درس است که در آن تمام روشها و فعالیتهایی که در جریان ارایه انجام می دهیم ذکر می شود.
فعالیتهای تکمیلی
بسته به نوع و هدف درس شامل هر یک از موارد : جمع بندی مطالب ، خلاصه نویسی روی تابلو ،
یادداشت نکات توسط دانش آموزان، اجرای نمایش ، سوال شفاهی ، دادن مساله، کار تحقیقی وتکلیف شب باشد.
ارزشیابی تکوینی
پس از پایان تدریس به عمل می آیدکه می تواند جزء فعالیتهای تکمیلی باشد.مواردی مثل : بازدید دفاتر دانش آموزان جهت رفع اشکال ، طرح سوال و جمع آوری پاسخ دانش آموزان
حاجیه
وحیدی – سرگروه
آموزشی زبان انگلیسی متوسطه دوم شهرستان شاهین دژ
- ۹۵/۱۱/۱۲
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.